de denker

Manieren om uit je hoofd te komen

Het brein van de HSP (Hoog Sensitief Persoon) zit zo in elkaar dat we de boel goed kunnen overzien, door diep na te denken. We kunnen goed uitzoomen en ook goed inzoomen. Daarbij maken je hersenen vaak overuren. Je denk vaak en veel na. Oftewel: als HSP zitten we veel in “het hoofd”. Een nadeel daarbij is, dat je het denken soms niet kunt stoppen, terwijl je dat wel zou willen. Hoe kun je daar nu beter mee om gaan? Grofweg zijn er twee methodes om je daarbij te helpen: 1. meer aandacht op het fysieke en 2. meditatie.

1. Meer aandacht op het fysieke

Een goede manier om uit te hoofd te komen, is je aandacht te richten op het fysieke. Soms zit je zo te denken, zo enorm in je hoofd, dat je je fysieke gestel “vergeet”. Dus ga bijvoorbeeld sporten, of maak een wandeling, bij voorkeur in de natuur.  Daardoor wordt de focus verlegd en wordt het denken vanzelf minder. Daar hoef je geen moeite voor te doen. Als je veel zit en zittend werk doet is het belangrijk om korte pauzes tussendoor in te lassen, dat je even van je plek weggaat om bijvoorbeeld even koffie te halen.  Een aanvullende manier die je kan helpen om je aandacht naar het fysieke te leggen is haptonomie of haptotherapie. 

2. Meditatie

Er wordt soms nog wel raar aangekeken tegen meditatie, maar tegenwoordig is het een breed geaccepteerd middel. Het is dus ook niet zweverig en zit ook niet in de alternatieve hoek. Bijvoorbeeld in de Mindfulness-Based Cognitive Therapy is het een deel van de therapie. Er zijn ontzettend veel meditatietechnieken, het meest lastige is om een techniek te vinden die goed bij je past.
Maar het komt erop neer dat meditatie een training is van je aandacht. Het doel van meditatie is niet om je denken te stoppen (dat is onmogelijk, denk maar eens bijvoorbeeld niet aan een roze olifant), maar om je aandacht te verleggen. Afhankelijk van de techniek wordt die aandacht gericht op (een plek in) je lichaam of ergens anders. Ga dus op onderzoek uit naar een manier die bij jou past. Er zijn bijvoorbeeld op Youtube ontzettend veel begeleide meditaties, maar er zijn ook veel boeken en cursussen over te vinden.

Combineer deze methodes voor meer evenwicht

Elke HSP moet deze twee methodes eigenlijk gebruiken. Aandacht op het fysieke is zo ontzettend belangrijk, maar vervolgens is meditatie een hulpmiddel dat je heel veel kan brengen. Het is niet moeilijk, het is laagdrempelig en je kunt het overal doen. Of ga op yoga. Ik ben geen expert, maar yoga combineert deze twee methoden op een mooie manier. 

Als HSP man vind ik denken ook gewoon leuk, is het een hobby van me 🙂 . Het denken is dus een HSP kracht, maar heeft dus ook dit nadeel. Het gaat om het evenwicht, veel denken is oké als ook het fysieke niet vergeten wordt. Neem contact met ons op als je hier meer over wilt weten.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.